Φακοί επαφής: ομάδες δραστηριοποίησης για ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας στην Αθήνα

Αναδημοσίευση του άρθρου της Δανάης Σιώζου στο διαδικτυακό περιοδικό “Χρόνος” με αφιέρωμα στον lgbtq ακτιβισμό στην Αθήνα. Αξίζει να σημειωθεί πως κάποιες από τις ομάδες που αναφέρονται στο τέλος, δεν είναι πλέον εν ενεργεία, όπως το ΣΑΤΤΕ και η ΠΟΕΚ:

Στις επάλξεις οι ομάδες δραστηριοποίησης
για ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας

Στην καλειδοσκοπική κοινωνία μας, το σώμα και το φύλο συνιστούν ταυτόχρονα δεσμά αλλά και μια υπόσχεση ή δυνατότητα εξόδου προς την ετερότητα, μια δυνατότητα εκπλήρωσης του εαυτού. Είναι οι φακοί μέσα από τους οποίους ο καθένας βλέπει και έρχεται σε επαφή με τον κόσμο. Ταυτόχρονα, οι ομάδες που δραστηριοποιούνται είτε θεσμικά είτε αυτόνομα για ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή του κοινωνικού σώματος και του κοινωνικού χώρου. Είναι αυτές οι ομάδες που διεκδικώντας χώρο ύπαρξης ανανεώνουν την κουλτούρα και τις δομές μιας κοινωνίας, δημιουργώντας και διεκδικώντας νέους ή διευρυμένους χώρους ύπαρξης, έκφρασης και ελευθερίας με όρους ισοτιμίας και αλληλεγγύης. Οι πολιτικές του κοινωνικού φύλου, της σεξουαλικής διαφοράς και της ταυτότητας δεν έκλεισαν τον κύκλο τους, τουναντίον· για μία ακόμα φορά επανέρχονται μέσα σε ένα κλίμα γενικευμένης αναταραχής.

Την τελευταία περίοδο μια σειρά γεγονότα αναζωπύρωσε στην πολιτική σκηνή και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης έναν εξαιρετικά προβληματικό λόγο που κινείται γύρω από τους άξονες των φύλων και των σεξουαλικοτήτων.2 Είναι πλέον βέβαιο ότι, στα συμφραζόμενα της κρίσης, ο σεξισμός και η ομοφοβία γνωρίζουν ιδιαίτερη έξαρση. Μέσα στο γενικότερο κλίμα κοινωνικών και πολιτικών αναταράξεων που προκάλεσε –και συνεχίζει να προκαλεί– το «καθεστώς δημοσιονομικής έκτακτης ανάγκης», ένα ευρύ πολιτικό φάσμα εμφανίζεται να οικειοποιείται σεξιστικές, ομοφοβικές και ρατσιστικές θέσεις, ενώ ταυτόχρονα τα επεισόδια ακραία σεξιστικών, ομοφοβικών και ρατσιστικών λόγων και πρακτικών πληθαίνουν. Πρόκειται για λόγους και πρακτικές που προπαγανδίζουν τη σκλήρυνση των έμφυλων ιεραρχιών και διεκδικούν τη νομιμοποίηση διακρίσεων και αποκλεισμών βασισμένων στο φύλο, στον σεξουαλικό προσανατολισμό, στην εθνική καταγωγή, στο θρήσκευμα κ.ο.κ.

Αυτές ακριβώς είναι οι πρακτικές και οι τεχνικές που ο θεωρητικός και ο κινηματικός λόγος της διαφοράς αντιστρατεύονται και προσπαθούν, επί δεκαετίες, να ξεσκεπάσουν. Από ποιους όμως εκπροσωπείται αυτός ο λόγος, σήμερα, εδώ; Κάθε πολιτισμικό πλαίσιο είναι διαφορετικό, και το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να το μελετήσουμε συστηματικά και προσεκτικά. Εν προκειμένω, υιοθετώντας μια κριτική απόσταση από εξελικτικές ιδέες που βλέπουν τα λεσβιακά, γκέι, αμφί, τρανς και queer κινήματα να περνούν από τα ίδια στάδια με πρότυπο τις Η.Π.Α. και τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, το ενδιαφέρον για το «εδώ και τώρα» της κάθε χώρας αναδεικνύει σημαντικές κινήσεις, στάσεις, ιδέες και πρακτικές τόσο εντός όσο και εκτός κινημάτων, ταυτοτήτων και κοινοτήτων.

Τα τελευταία χρόνια, στον ελλαδικό χώρο έχει αναζωπυρωθεί ένας διαφορετικός πολιτικός λόγος που κινείται επίσης γύρω από τους άξονες των φύλων και των σεξουαλικοτήτων. Στην Αθήνα (όπως και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις) εμφανίστηκαν διάφορες ομάδες που διαπραγματεύονται και θεματοποιούν τα φύλα και τις σεξουαλικότητες, κινούμενες κατά βάση στο πλαίσιο ενός αυτόνομου, ριζοσπαστικού, φεμινιστικού,3αλλά και queer4 λεξιλογίου, θεωρητικού πεδίου, κινηματικών υποκειμένων και πρακτικών.

Οι ομάδες αυτές –σαφώς ετερόκλητες μεταξύ τους από άποψη σύνθεσης, λόγου, πολιτικής προέλευσης και προσανατολισμού– σηματοδοτούν μία εκ νέου αναμέτρηση με ζητήματα φύλου μετά την κρίση και τη διάλυση των μαζικών φεμινιστικών κινημάτων του ’80 και των νέων δράσεων που αναδύθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα εκφράζουν το τι συνέβη στο μεταξύ, μέσα από έναν αναζωογονημένο λόγο, ο οποίος εκφράζει τα κενά, τις ασυνέχειες αλλά και τα νέα αιτήματα και προβληματισμούς που συνδέονται με ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας. Τέλος, συνεργάζονται ή συγκρούονται με τους θεσμικούς φορείς ζητημάτων φύλου, ισότητας και σεξουαλικότητας.

Η δεκαετία του 1990 αποδεικνύεται –εντέλει και εκ των υστέρων– περίοδος μετάβασης και επώασης, στο πλαίσιο της οποίας κυοφορήθηκαν πολλές από τις ιδέες, τις τάσεις και τις κινητοποιήσεις που ανέδειξαν τη δυναμική τους στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, ανάμεσα στις οποίες εγγράφονται η ίδρυση λεσβιακών, γκέι, αμφί, τρανς και queer ομάδων, η διοργάνωση του Athens Pride, οι εκδόσεις περιοδικών, εφημερίδων και βιβλίων, οι κινηματογραφικές, θεατρικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Συγχρόνως, τα εναλλακτικά μέσα (αυτόνομες εκδόσεις, φανζίν, μπροσούρες κ.λπ.) των ομάδων για το φύλο αναδιαμορφώθηκαν επίσης σε μεγάλο βαθμό και χαρακτηρίζονται κυρίως από το πέρασμα στο διαδίκτυο (ιστοσελίδες, social media κ.λπ.).

Από το 1996 έως το 2009,ορισμένες ομάδες οι οποίες δραστηριοποιήθηκαν και δραστηριοποιούνται με διάφορες μορφές (συλλογικοτήτων, ακτιβιστικών δράσεων, ενημερωτικής ιστοσελίδας, μπλογκ ή περιοδικού [διαδικτυακού ή έντυπου]) είναι οι εξής: Μπανάνες, Βιταμίνη Ο (1995), Πόθος (1996), Μαντάμ Γκου (1995), Roz-Mov σελίδες (1996), η πρώτη Λ.Ο.Α.Τ. ιστοσελίδα της Ελλάδας Σαπφίδες (2000), Antivirus (2003), 10% (2003), Transexual Βήμα (2005· εκδίδεται από το Σωματείο Αλληλεγγύης Τραβεστί Τρανσέξουαλ), Queericulumvitae (ηλεκτρονικό περιοδικό της ομάδας QVzine), Fleshmachine (2006), CityUncovered (2006), Gayworld.gr, Gay Patras, Transs.gr, Lesbian.gr (δημιουργία της Μαρίας Cyber), Gayathens.gr, Gaygreece.gr, Νταλίκα (2009), Απελευθέρωση (2007), http://ek-fyles.blogspot.de/, ervacidreira, gaysuperhero, tifoeus, ThomasXomeritis, elawyer, Fleshmachine (bloggers) κ.ά.

Ανάμεσα στις σημαντικές προσπάθειες μιας δημόσιας λεσβιακής έκφρασης τη δεκαετία του 1990 συγκαταλέγονται τα Women’s Only Parties που άρχισαν να διοργανώνουν οι Cyberdykes από το 1995, η έκδοση του λεσβιακού περιοδικού Μαντάμ Γκου (κυκλοφόρησε πέντε συνολικά τεύχη το χρονικό διάστημα 1995-96), η δημιουργία των πρώτου δικτυακού χώρου για λεσβιακά και γκέι θέματα Roz-Mov σελίδες, η διοργάνωση μιας Λεσβιακής Εβδομάδας στο Ρέθυμνο τον Σεπτέμβριο του 1997 από μια ομάδα γυναικών στην Κρήτη, το ανέβασμα του θεατρικού έργου Lesbian Blues το 1998.

Από το 2005 και εντεύθεν, όλες οι Λ.Ο.Α.Τ.5 οργανώσεις και σύλλογοι της Ελλάδας συμβάλλουν ώστε να διοργανωθεί ένα αντίστοιχο των ξένων χωρών L.G.B.T. pride,6 το οποίο χρόνο με τον χρόνο δέχεται ολοένα και πιο μαζική συμμετοχή. Την πρώτη χρονιά δέχτηκε εκτός των άλλων και την επίσημη υποστήριξη της δημάρχου Αθηναίων Ντόρας Μπακογιάννη, όμως ο διάδοχός της Νικήτας Κακλαμάνης αρνήθηκε να το θέσει υπό την αιγίδα του. Το Athens Pride 2011 ωστόσο απέσπασε ξανά την υποστήριξη του Δήμου, μετά από απόφαση του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη. Με τον διεθνή όρο gay pride (στα ελληνικά: Φεστιβάλ Υπερηφάνειας) είναι γνωστή μια σειρά εκδηλώσεων που μπορεί να περιλαμβάνουν από απλές συγκεντρώσεις μέχρι παρελάσεις, άρματα και πάρτι. Αφορούν Λ.Ο.Α.Τ. άτομα τα οποία διαδηλώνουν δημόσια την «περηφάνια που κάθε άτομο πρέπει να αισθάνεται για τη σεξουαλική του ταυτότητα, ενώ γιορτάζεται ανοιχτά η διαφορετικότητα και η κουλτούρα τους». Παράλληλα αποτελούν και μια μορφή διεκδικήσεων από τη συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, με κύριο στόχο την εξουδετέρωση των αρνητικών στερεοτύπων γύρω από το φύλο και τη σεξουαλικότητα.

Σήμερα, στο Αυτόνομο Στέκι Μεταναστών στην Αθήνα συστεγάζονται και συνεργάζονται συλλογικότητες από τον χώρο της lgbt και queer κοινότητας, από τον χώρο του φεμινισμού, της ευρύτερης Αριστεράς και του αναρχισμού, όπως: Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών, Καμπάνια «Ένα σχολείο για τους Τσιάπας», Λ.Ο.Α., Ο.Λ.Κ.Ε., Περιοδικό Κόκκινο, Resistencias, Δίκτυο για τα Πολιτικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, Πρωτοβουλία για το Εναλλακτικό και Αλληλέγγυο Εμπόριο «Ο Σπόρος», Σύνδεσμος Αντιρρησιών Συνείδησης», Underground Free University. Άλλοι χώροι αυτοοργάνωσης με δραστηριοποίηση για ζητήματα φύλου είναι η Κατάληψη Πατησίων 61 & Σκαραμαγκά όπου στεγάζεται το Έκφυλο Καφενείο, το Κοινωνικό Κέντρο Τσαμαδού 15, το Αυτόνομο Στέκι Ζωοδόχου Πηγής 95-97 & Ισαύρων, η Κατάληψη κτήματος Πραπόπουλου κ.ά., ενώ ένα σύνολο ομάδων ενημερώνει για τις δράσεις του στις ιστοσελίδες http://whatqueerfest.espivblogs.net/

http://www.lesbian.gr/en/ και http://lgbtqgreece.wordpress.com/.

Σημαντική υπήρξε και η δραστηριότητα της συλλογικότητας No Woman’s Land, η οποία δραστηριοποιείται τόσο ακτιβιστικά όσο και στο χώρο των αυτόνομων εκδόσεων με μια σειρά συμμετοχές σε διάφορους χώρους αυτοοργάνωσης και μπροσούρες για φεμινιστικά ζητήματα και ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας. Σημαντική διακίνηση είχαν και οι μπροσούρες της αυτόνομης εκδοτικής πρωτοβουλίας της συλλογικότητας Έκφυλες (Φραντσέσκα Ν.Π., Λύδια Φ και Σούλα Μ) Φύλο, σώμα, σεξουαλικότητα (2006) και Ανδρικές άμυνες σε γυναικεία ζητήματα (2008), οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον, τoν Νοέμβριο του 2010 οργανώθηκε το πρώτο Queer Festival (φεστιβάλ Κουρή στην Αθήνα), στο οποίο συνεργάστηκαν πολλές ομάδες και στέκια διαφόρων καταβολών και στοχεύσεων. Η κατάληψη της Σκαραμαγκά, το κατειλημμένο κτίριο της Τσαμαδού 15 με το Στέκι Μεταναστών και το Αυτόνομο Στέκι είναι οι τρεις πολιτικοί χώροι που αποτέλεσαν τους τόπους δημιουργίας του φεστιβάλ. Το φεστιβάλ αποτέλεσε τον πρώτο τόπο συνάντησης με κέντρο βάρους το κίνημα του Κουρή, σύμφωνα με τα λόγια των διοργανωτών:

«Προσπαθούμε να βλέπουμε τις τρανς ταυτότητες ως πολιτικές ταυτότητες και όχι ως αυθύπαρκτες ταμπέλες πίσω απ’ τις οποίες περιχαρακωνόμαστε. Αυτοπροσδιοριζόμαστε όπως θέλουμε και όπως μας βολεύει, και όπως μας βγάζει νόημα. Το “τρανς” είναι κατασκευή, μια χρήσιμη πολιτική ταυτότητα για να εκφέρουμε επιχειρηματολογία. Ούτε “γεννηθήκαμε τρανς”, ούτε “σταματάμε να είμαστε τρανς”, ούτε υπάρχει το “είμαι πιο τρανς από σένα, γιατί έχω το τάδε χαρακτηριστικό”. Η αντιιεραρχία δεν είναι εύκολη, αλλά προσπαθούμε να την αγκαλιάζουμε».7

Το 2011 μία ακόμα συλλογικότητα, το Έκφυλο Καφενείο, ξεκίνησε έναν κύκλο δράσεων «σαν μια πρωτοβουλία ατόμων που νιώθουν την ανάγκη να ανοίξουν ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας, δημιουργώντας το χώρο και το χρόνο για συζήτηση και αυτομόρφωση».

Εξαιρετικά σημαντική υπήρξε η ίδρυση του Σ.Υ.Δ. (Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών), το οποίο και είναι αναγνωρισμένη συλλογικότητα «για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων και της ισονομίας για τα διεμφυλικά/τρανς άτομα»,8 η ύπαρξη και η δράση του οποίου έχει συσπειρώσει ένα μεγάλο μέρος των αιτημάτων που εκφράζονται τόσο από διεμφυλικούς ανθρώπους όσο και από τις συλλογικότητες γύρω από τέτοια ζητήματα εν γένει. Το σωματείο συνεργάζεται με διάφορους θεσμικούς και πολιτικούς φορείς για την προώθηση των δικαιωμάτων των διεμφυλικών. Μεταξύ άλλων, στις 20 Νοεμβρίου διοργανώθηκε εκ μέρους του Σ.Υ.Δ. στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ε.Σ.Η.Ε.Α εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης των Διεμφυλικών Ατόμων με τη συμμετοχή εκπροσώπων διαφόρων φορέων.

Ένα άλλο παράδειγμα συνεργασίας ανθρώπων, ομάδων και φορέων για ζητήματα ευρύτερης πολιτικής γύρω από το φύλο και όχι μόνο αποτελεί η περίπτωση της σύλληψης των οροθετικών γυναικών στα τέλη του Απριλίου του 2012 όταν η παραπαίουσα τότε κυβέρνηση με μαέστρους τον πρώην υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και τον πρώην υπουργό Υγείας Ανδρέα Λοβέρδο ενορχήστρωσαν μια επιχείρηση υγειονομικών ελέγχων με πρόσχημα την προστασία της δημόσιας υγείας και με όχημα την υγειονομική διάταξη Γ.Υ. 39α/ΦΕΚ 1002/2.4.2102 για την προστασία της δημόσιας υγείας που εκδόθηκε από τον πρώην υπουργό Υγείας.

Οι αστυνομικές αρχές προέβησαν σε προσαγωγές-συλλήψεις μεγάλου αριθμού προσώπων, στην πλειονότητά τους τοξικοεξαρτημένων. Χωρίς την προηγούμενη συναίνεσή τους, υπεβλήθησαν σε ιατρικές εξετάσεις για τη διακρίβωση τυχόν οροθετικότητας στον ιό H.I.V., υπό καθεστώς στέρησης της ελευθερίας τους, σε χώρους αστυνομικών τμημάτων, κατά παράβαση κάθε ιατρικής δεοντολογίας. Εις βάρος των προσώπων για τα οποία διαπιστώθηκε οροθετικότητα, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών απήγγειλε κατηγορίες για βαριά σκοπούμενη σωματική βλάβη. Σύμφωνα με το όλως αντιφατικό κατηγορητήριο, τους αποδίδεται ότι ήταν εκδιδόμενες, οι περισσότερες από τις οποίες ωστόσο, ενώ δεν είχαν υποβληθεί ποτέ σε ιατρικές εξετάσεις (επομένως δεν γνώριζαν ότι ήταν φορείς H.I.V.), μετέδιδαν εν γνώσει τους και με πρόθεση τον H.I.V. Η αρμόδια εισαγγελέας έδωσε εντολή δημοσιοποίησης των φωτογραφιών και των προσωπικών στοιχείων 29 εξ αυτών, από τις οποίες οι 26 προφυλακίστηκαν, μεταξύ αυτών και μια δεκαεξάχρονη. Η επιχείρηση-κυνήγι μαγισσών συνοδεύτηκε από τις χυδαίες δηλώσεις του Ανδρέα Λοβέρδου, ο οποίος χαρακτήρισε «μεγάλο πρόβλημα της πόλης την αδήλωτη παράνομη πορνεία και τη σχέση της με το πρόβλημα της διάδοσης του A.I.D.S.», διευκρινίζοντας ότι η μετάδοση γίνεται «από την παράνομη μετανάστρια στον Έλληνα πελάτη, στην ελληνική οικογένεια» (Ελευθεροτυπία, 16.12.2012).

Σε νομοθετικό επίπεδο, με πρόσχημα την προστασία της δημόσιας υγείας και εφαλτήριο την υγειονομική διάταξη Γ.Υ. 39α/ΦΕΚ 1002/2.4.2102, το κράτος προέβη σε σωρεία παρανομιών αναφορικά με την προσαγωγή, τη σύλληψη και την κράτησή τους, αλλά και τις συνθήκες αυτών καθώς και την παντελώς αυθαίρετη απόφαση δημοσιοποίησης φωτογραφιών και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων στα Μ.Μ.Ε. και στις ιστοσελίδες της Αστυνομίας. Για την εξυπηρέτηση μικροπολιτικών και εκλογικών σκοπιμοτήτων κάθε έννοια δικαίου καταλύθηκε, αθώες γυναίκες κακοποιήθηκαν και διασύρθηκαν συστηματικά, ενώ η χώρα μας βρέθηκε να αντιμετωπίζει για άλλη μια φορά σωρεία κατηγοριών από διεθνείς και εγχώριους φορείς.

Στις 7.1.2013 κατέρρευσε με δικαστική απόφαση όλο το κατηγορητήριο εναντίον τριών από τις οροθετικές γυναίκες που έμειναν οκτώμισι μήνες στη φυλακή, αφού πρώτα είχαν διαπομπευτεί από την αστυνομία και πολλά Μ.Μ.Ε. και παραπεμφθεί για «βαριά σκοπούμενη σωματική βλάβη», δηλαδή για κακούργημα, που δεν στηριζόταν πουθενά. Στις 12 Μαρτίου αποφυλακίστηκαν οι τελευταίες 5 από τις 27 γυναίκες που διαπομπεύτηκαν και φυλακίστηκαν στις αρχές Μαΐου, μετά την παμψηφεί αθωωτική απόφαση του Μεικτού Ορκωτού Δικαστηρίου στις 11 Μαρτίου. Οι σκληρές και εντελώς αθεμελίωτες διώξεις δεν άντεξαν ούτε στα δικαστικά συμβούλια ούτε στα ποινικά ακροατήρια. Επιπλέον, ακολούθησε και η ακύρωση της ίδιας της υγειονομικής διάταξης που είχε χρησιμοποιηθεί ως πρόσχημα για την επιχείρηση σκούπα. Η Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Διωκόμενων Οροθετικών Γυναικών, δηλαδή η ομάδα που κινητοποιήθηκε για να συνδράμει στον αγώνα αθώωσης, υποστήριξης και προστασίας αυτών των γυναικών, συνεχίζει τη δράση της σε διάφορους τομείς, επιδιώκοντας και τη δικαστική τιμωρία όσων προέβησαν σε αδικήματα εις βάρος τους.9

Άλλοι φορείς που δραστηριοποιούνται και σχετίζονται με ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας σε επίπεδο έρευνας και δράσεων είναι το Εργαστήριο Σπουδών Φύλου και Ισότητας του Παντείου Πανεπιστημίου10 με προγράμματα σπουδών φύλου, βιβλιοθήκη, μεγάλο όγκο αρχείων και σειρά δράσεων, καθώς και η Ομάδα Φύλου του Ο.Μ.Ι.Κ.11(Ομίλου Μελέτης της Ιστορίας και της Κοινωνίας), οι ομάδες Φύλο Συκής12 και ΦυλοΠαιδεία.13

Σε κρατικό-θεσμικό επίπεδο οι βασικοί φορείς για παρόμοια ζητήματα είναι το πρόγραμμα Antibullying του Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. ενάντια στις διακρίσεις στην εκπαίδευση,14 οι τομείς φύλου και ισότητας της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς,15 της Διεθνούς Αμνηστίας – Ελληνικό Τμήμα,16 της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου,17της Συμβουλευτικής,18 του Συμβουλευτικού Κέντρου Φοιτητών,19 Συνήγορου του Πολίτη.20

Φέτος (2013), το Outview Film Festival21 / Ημέρες Queer Κινηματογράφου, πραγματοποιήθηκε και πάλι στο Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας στις 18-28 Απριλίου 2013 με σύνθημα «Δεν Μας Πέφτει Ποτέ / Δεν Πτοούμαστε!», με προβολές πολλών ταινιών τόσο ελληνικής παραγωγής όσο και από τα lgbt φεστιβάλ στο εξωτερικό, αλλά και εκθέσεις, συναυλίες και άλλες δραστηριότητες. Το 7ο κατά σειρά αυτό Outview Film Festival φτιάχτηκε με σκοπό την επικοινωνία και το μοίρασμα: «Ας ζήσουμε από κοντά τον κόσμο που είναι μακριά μας, ας ακούσουμε τις ιστορίες του και ας γίνουμε κομμάτι του για να νικήσουμε κάθε απαισιόδοξη διάθεση που δημιουργείται από την εσωστρέφεια».22

Το Queer Festival διοργανώθηκε με πρωτοβουλία των ατόμων, των ομάδων και των συλλογικοτήτων που συμμετέχουν στη διαχείριση του θεάτρου Εμπρός, στο χώρο του θεάτρου από τις 8-11 Μαΐου. Περιλάμβανε σειρά συζητήσεων, διαλέξεων, περφόρμανς, παραστάσεων κ.λπ. Στο σημείωμα που αφορούσε το φεστιβάλ, μεταξύ άλλων διαβάσαμε: «Το queer είναι παντού, είναι στο βάθος του ρήγματός μας, που μια τυχαία γρατζουνιά εκθέτει στο χώρο. […] Το φεστιβάλ που θα κάνουμε έρχεται να τιμήσει και να μιλήσει γι’ αυτούς που θέλαν δεν θέλαν η κανονικότητα τους άφησε ακάλυπτους, εκτεθειμένους στην παγερή αποδοκιμασία ή ακόμα και στη χλεύη των άλλων. Να γίνουμε άλλοι ή για μια φορά να μιλήσουμε καθαρά με τα λόγια του άλλου μέσα μας, με αυτές τις λέξεις που πάντα κοκκινίζουν τον ορθογράφο του word».23

Στις 8 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε το Athens Pride, στην πλατεία Κλαυθμώνος με σύνθημα Η Αθηνά δικιά μας – Η Αθήνα δικιά μας και τη συμμετοχή πολλών ομάδων, συλλογικοτήτων, ατόμων, θεσμικών φορέων, ακτιβιστών και καλλιτεχνών. Επιλέγοντας να τονίσουν τη σημασία της διεκδίκησης της ορατής και ισότιμης ύπαρξης όλων των ερωτικών επιθυμιών και ταυτοτήτων στην Αθήνα, οι διοργανωτές γράφουν: «Λεσβίες, γκέι, αμφισεξουαλικά και τρανς άτομα (οι L.G.B.T.) αυτής της πόλης είμαστε το ίδιο αναπόσπαστο κομμάτι της όσο και τα σύμβολά της. Με τη Σοφία της νομοδότριας θεάς της πόλης στο πλάι μας μαχόμαστε για την ισότητα και διεκδικούμε τον δημόσιο χώρο, συμβολικά με την Παρέλαση του Athens Pride και πραγματικά όλο τον χρόνο. Η πόλη μάς ανήκει όσο ανήκει σε καθέναν και καθεμιά που τιμά τη θεά της μαχόμενης Δημοκρατίας. Η Αθηνά που με την ένδυση και τη συμπεριφορά της καταπατά τα στερεότυπα των φύλων».

Έχοντας κάνει σε αυτό το άρθρο μια σύντομη ανασκόπηση και περιγραφή όσων συμβαίνουν με το φύλο και τη σεξουαλικότητα τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι η μετάβαση των κινημάτων (κοινωνικών, φεμινιστικών, σχετικά με το φύλο κ.ά.) στο χώρο του διαδικτύου, δηλαδή τα φαινόμενα αυτόνομης οργάνωσης, έκδοσης και επικοινωνίας σε μορφή ιστοσελίδων, μπλογκ, τα οποία αποτελούν μια καινούρια, υβριδική και εναργή μορφή αυτοοργάνωσης και εννοιολόγησης των σχέσεων φύλου και χώρου, όπου –μεταξύ άλλων– σεξουαλικότητες χωρίς υποκείμενο, αλλά και υποκείμενα χωρίς ταυτοποιημένη σεξουαλικότητα βρίσκουν χώρους και τρόπους άρθρωσης και αλληλεπίδρασης. Ταυτόχρονα όμως, η διάθεση συνεργασίας και ανοικτότητας μεταξύ ευρύτερων ομάδων που ασχολούνται με ζητήματα κοινωνικοπολιτικών διεκδικήσεων και η ανάληψη από κοινού της οργάνωσης πολιτιστικών δραστηριοτήτων και αγώνων, αναδεικνύει σημαντικές κινήσεις, στάσεις, ιδέες και πρακτικές τόσο εντός όσο και εκτός κινημάτων, ταυτοτήτων και κοινοτήτων. Επιπλέον, αποτελούν ενδείξεις του πώς το σώμα, το φύλο και η σεξουαλικότητα βρίσκονται –όπως θίχτηκε και στην αρχή αυτού του άρθρου– στο επίκεντρο εντατικοποιημένων διεργασιών που στηρίζουν κεντρικές (εθνικές/υπερεθνικές) τεχνικές επιβολής και επικυριαρχίας, στο κέντρο του στόχου αυτού του μεταφουκωικού συστήματος που οι σύγχρονοι θεωρητικοί αποκαλούν βιοεξουσία.

Εντέλει η ρευστότητα και η αμηχανία που αντανακλάται στις μεταμορφώσεις και στις διαρκείς ροές και διακοπές τόσο του φεμινιστικού κινήματος όσο και των υπόλοιπων κινημάτων σχετικά με το φύλο (lgbt, queer, διαφεμινιστικά, διασεξουαλικά κ.ά.) φαίνεται να κατορθώνει να μετατοπίζει το κέντρο βάρους της συζήτησης από την αναδιαπραγμάτευση και την επανατοποθέτηση των ορίων, στη δημιουργία ελαστικών όρων και ταυτοτήτων απαραίτητων για τη συνέχεια της πολιτικής δράσης και του κοινωνικού ακτιβισμού, ενώ συγχρόνως η υποκειμενική εμπειρία του πολιτικού ως καθημερινού, ψυχοσωματικού βιώματος επανέρχεται ως η κύρια πηγή ταυτότητας φύλου χωρίς αυτό βέβαια να συμβαίνει ανεξάρτητα από τους παράγοντες όπως η καθιερωμένη σεξουαλική συμπεριφορά ή η έμφυλη πρακτική. Τέλος, η ένταση που χαρακτηρίζει την επιμονή στην πραγματικότητα (ή στις πραγματικότητες) του σώματος και των επιθυμιών του, τροφοδοτεί και την επαναδιαπραγμάτευση των εννοιών της κοινότητας και του πεδίου πολιτικής διεκδίκησης.

ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
θεσμικών και μη θεσμικών ομάδων,
οργανώσεων και φορέων για ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας,
καταπολέμησης της βίας και των διακρίσεων, υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Οργανώσεις και Ομάδες για τα Δικαιώματα Λεσβιών,
Ομοφυλοφίλων, Αμφισεξουαλικών & Τρανσέξουαλ (Λ.Ο.Α.Τ.)

 

10%

www.10percent.gr

Λ.Ο.Α.Τ. περιοδικό.

Ελληνική Ομοφυλοφιλική Κοινότητα

www.eok.gr

Η Ελληνική Ομοφυλοφιλική Κοινότητα είχε στόχο την προστασία των ομοφυλόφιλων αντρών και γυναικών από τις διακρίσεις, διεκδικούσε για λογαριασμό τους ίσα δικαιώματα και επιδίωκε την εξάλειψη της ομοφοβίας σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής.

Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας

www.loa.gr

Η ιστοσελίδα της Λεσβιακής Ομάδας Αθήνας. Περιλαμβάνει ανακοινώσεις για εκδηλώσεις, κείμενα και σχετική βιβλιογραφία.

Ομοφυλοφιλική Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας

www.olke.org

Στην Ο.Λ.Κ.Ε. δρουν μαζί λεσβίες, γκέι, αμφισεξουαλικές, αμφισεξουαλικοί και τρανς. Αγωνίζονται από κοινού για ίσα δικαιώματα στην κοινωνία, την ισονομία, την ισότητα και την πλήρη αποδοχή τους. Στην ιστοσελίδα εκτός από κείμενα της Ο.Λ.Κ.Ε. περιλαμβάνονται ενημερωτικά για περιπτώσεις κακοποίησης και θέματα υγείας.

Πολύχρωμος Πλανήτης

www.colourfulplanet.com

Η ιστοσελίδα των εκδόσεων Πολύχρωμος Πλανήτης.

Ομάδα LGBT Greece

http://lgbtqgreece.wordpress.com/

Το LGBTQ Greece είναι ένα site με πληροφορίες για τα LGBTQ θέματα στην Ελλάδα. Σε αυτό το site θα βρείτε:

  • Αναδημοσιεύσεις άρθρων
  • Ανακοινώσεις κομμάτων, πολιτικών φορέων, ΜΚΟ, σωματείων και συλλογικοτήτων
  • Αναρτήσεις που εκφράζουν τις απόψεις του site
  • Ενημέρωση για την ιστορία του LGBTQ κινήματος
  • Ενημέρωση για σημαντικές εκδηλώσεις, καλλιτεχνικά δρώμενα, προβολές και ημερίδες
  • Προτάσεις για βιβλία, ταινίες

οι οποίες αφορούν την LGBTQ καθημερινότητα στην Ελλάδα.

Επίσης, επειδή τα Ανθρώπινα Δικαιώματα είναι ενιαία και αδιαίρετα, το site εκφράζει, όχι μόνο η εξάλειψη των διακρίσεων με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου, αλλά και με βάση το φύλο, τη φυλή, την καταγωγή, την ιδιότητα ΑμΕΑ και τη θρησκεία. Αυτό έχει ως συνέπεια, ένα μέρος των αναρτήσεων του site να περιλαμβάνει και άλλες τις άλλες κοινωνικές ομάδες, όπως αυτές αναφέρονται παραπάνω.

Φυσικά, θα υπάρξουν περιπτώσεις που δε θα αναρτηθούν πληροφορίες στο site για ορισμένα LGBTQ γεγονότα ή δράσεις. Κάποιες φορές, η παράλειψη της ανάρτησης δε θα είναι ηθελημένη, κάποιες άλλες, όμως, θα είναι συνειδητή, καθώς κάποια γεγονότα ή δράσεις δεν είναι υψηλής σημασίας.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως οι αναδημοσιεύσεις άρθρων, καθώς και οι ανακοινώσεις κομμάτων, πολιτικών φορέων, ΜΚΟ, σωματείων και συλλογικοτήτων δεν εκφράζουν το site απαραιτήτως.

Πρωτοβουλία Ομοφυλοφίλων Ενάντια στην Καταπίεση

http://clubs.pathfinder.gr/poek

Η Πρωτοβουλία Ομοφυλοφίλων Ενάντια στην Καταπίεση ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2000 από ακτιβιστές ομοφυλόφιλους άντρες και γυναίκες.

Σαπφίδες

http://sapphogr.net

Ιστοσελίδα που περιλαμβάνει διάφορα κείμενα με θέματα τις τέχνες, την υγεία, τη βία, lgbt ιστορία κ.ά.

Σύμπραξη

www.geocities.com/sympraxis

Η Σύμπραξη είναι το σωματείο της Θεσσαλονίκης που δραστηριοποιείται για μια πιο ελεύθερη, πιο αξιοπρεπή ζωή για τους ομοφυλόφιλους και αμφιφυλόφιλους πολίτες, γυναίκες και άνδρες και υπέρ του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων, αμφιφυλόφιλων και τρανσεξουαλικών γυναικών και ανδρών.

ομάδα colour youth 

http://www.colouryouth.gr/

Iστότοπος της ομάδας colour youth, μια ομάδα LGBT (Lesbian/Gay/Bi/Trans/Queer) αλλά και straight νέων έως 30 ετών.

Ιδρύθηκαν ως Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο τον Ιανουάριο του 2012 αλλά η ουσιαστική ύπαρξη και δράση τους αρχίζει από το φθινόπωρο του 2010, όταν μια ομάδα νέων άρχισε τις πρώτες σκέψεις για τη δημιουργία της Colour Youth.

Οι σκοποί περιλαμβάνουν:

α) Την ενημέρωση, κοινωνικοποίηση, αλληλοϋποστήριξη και προσωπική ανάπτυξη των μελών.

β) Την εξέλιξη της δυναμικής της ομάδας μέσω διαλόγου, αυτοοργάνωσης και αυτομόρφωσης.

γ) Την ενημέρωση και τον προβληματισμό της κοινωνίας για τα ζητήματα που αφορούν την LGBTQ νεολαία και την προάσπιση των δικαιωμάτων της.

δ) Την καταπολέμηση των διακρίσεων με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου αλλά και όλων των μορφών ομοφοβίας, λεσβοφοβίας και τρανσφοβίας που δέχονται οι LGBTQ νέοι και νέες.

Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών

http://transgendersupportassociation.wordpress.com/

Το Σωματείο είναι μη κυβερνητική οργάνωση. Το Σωματείο είναι οργάνωση εθελοντική και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Η προώθηση και υποστήριξη της ισονομίας, ισότητας και της ίσης μεταχείρισης των ευρισκόμενων στην Ελληνική Επικράτεια διαφυλικών και διεμφυλικών ατόμων (τραβεστί, παρενδυτικών ανδρών και γυναικών, τρανσέξουαλ, ερμαφρόδιτων και μεσοφυλικών ατόμων). Το Σωματείο είναι αφοσιωμένο σε δράσεις αλληλεγγύης για τα trans άτομα. Μεταξύ άλλων οργανώνει συσσίτια με τη συνδρομή της ΜΚΟ Praksis, παρέχει νομική αλλά και ψυχολογική υποστήριξη στα μέλη του. Η Παρασκευή Πάλμου, ψυχολόγος, με βασικό ερευνητικό πεδίο τα LGBT άτομα, έχει αναλάβει αυτόν τον ρόλο.

Σωματείο Αλληλεγγύης Τραβεστί-Τρανσέξουαλ Ελλάδος

www.satte.gr

Η ιστοσελίδα του σωματείου αλληλεγγύης τραβεστί-τρανσέξουαλ Ελλάδος. Περιλαμβάνονται ανακοινώσεις εκδηλώσεων και δράσεων, το περιοδικό Transsexual Βήμα σε ψηφιακή μορφή.

The Amnesty International Lesbian Gay Bisexual and Transgender website

www.ai-lgbt.org/eng.htm

The Amnesty International Lesbian Gay Bisexual and Transgender website is part of Amnesty International’s electronic network. The organisation is a grassroots international human rights organization. AI has a particular and useful role to play in locating LGBT rights in the consideration of human rights generally, not as special rights, but as fundamental rights ensured to each and every member of society. Included on the site are reports which exam gay and lesbian rights in specific countries.

Antivirus κατά του ιού της βίας

www.avmag.gr

Λ.Ο.Α.Τ. περιοδικό.

Athens Pride

www.athenspride.eu

Η ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Υπηρηφάνειας Athens Pride με το οποίο η Λεσβιακή, Γκέι, Αμφισεξουαλική και Τρανσεξουαλική κοινότητα γιορτάζει τη διαφορετικότητα μαζί με όλη την Αθήνα.

Ομάδα διοργάνωσης Queerfest 2010

http://whatqueerfest.espivblogs.net/

 Ιστότοπος της ομάδας διοργάνωσης του Queerfest 2010 με αρχειακό υλικό, ανακοινώσεις, αφίσες, κείμενα και άλλα.

http://www.lesbian.gr/en/

Δίγλωσσος (ελληνικά και αγγλικά) ιστότοπος με νέα, άρθρα, κείμενα, ενημερώσεις για δράσεις, εκδηλώσεις, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά ζητήματα καθώς και χρήσιμους συνδέσμους της λεσβιακής κοινότητας. Δίδυμο αδερφάκι του αποτελεί ο ιστότοπος Gayathens.gr

 

Επίσης:

Queericulumvitae (ηλεκτρονικό περιοδικό της ομάδας QVzine), 

Fleshmachine

CityUncovered

Gayworld.gr

Gay Patras

Transs.gr

Lesbian.gr

Gaygreece.gr

http://ek-fyles.blogspot.de/

 

Φεμινιστικές Οργανώσεις – Ομάδες

Παγκόσμια Πορεία Γυναικών

www.poreiagynaikon.gr

Η Παγκόσμια Πορεία Γυναικών (World March of Women) αποτελεί ένα διεθνές δίκτυο φεμινιστικών και γυναικείων συλλογικοτήτων με κύριο στόχο το συντονισμό του αγώνα ενάντια στη φτώχεια και τη βία που υφίστανται οι γυναίκες και ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό και την πατριαρχία, προτείνει τη σύνταξη Παγκόσμιας Χάρτας Γυναικών για την ανθρωπότητα.

Φεμινιστικό Δίκτυο

http://homepages.pathfinder.gr/feminist.net

Το Φεμινιστικό Δίκτυο λειτουργεί μέσω Internet και αποτελεί αποκύημα του Δικτύου για την Καταπολέμηση της Ανδρικής Βίας Κατά των Γυναικών. Το Δίκτυο αυτό λειτούργησε από το 1999 ώς και το 2006. Στους συνδέσμους που ακολουθούν μπορείτε να διαβάσετε ένα μικρό ιστορικό του, συμβουλές για την αντιμετώπιση βίαιων καταστάσεων καθώς και κάποια στοιχεία για το τι είναι βία και κακοποίηση και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε γυναίκες σε τέτοιου είδους καταστάσεις.

Ομάδα Φύλο συκής

http://fylosykis.gr/

Ενημέρωση, ανάλυση, μόρφωση, ανταλλαγή ιδεών, συσπείρωση, καταγγελία, για θέματα που αφορούν τη ζωή και τα δικαιώματα των γυναικών, έρχεται να προσφέρει η e-εφημερίδα μας. Η πρωτοβουλία ανήκει σε γυναίκες που «έχουμε συνεργαστεί γύρω από θέματα γυναικείων δικαιωμάτων».

Ομάδα Καμένα Σουτιέν

http://www.facebook.com/kamenasoutien

«Όλα όσα ήθελες να ξέρεις για τον φεμινισμό και βαριόσουν να ρωτήσεις».

Black Women’s Rape Action Project & Women Against Rape

www.womenagainstrape.net

This is the website of Black Women’s Rape Action Project & Women Against Rape. Includes information on struggles against rape, domestic violence, racist sexual assault, and seeking asylum after rape.

Feminist.com

www.feminist.com

Feminist.com is a thriving online community fostering awareness, education and activism for women all across the world with resources and information dedicated to women’s equality, justice, wellness and safety.

Shevolution

www.shevolution.com

Shevolution.com supports the development of systems, services and media for women and men to work together as equals in work, life and politics through modern management styles and an emphasis on democratic empowerment. Shevolution develops strategies, action plans, training programmes, workshops and information resources. The Web site provides articles and reports.

 

Άλλοι χρήσιμοι σύνδεσμοι:

Στοπ στην Ενδοσχολική Βία / Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε)

http://antibullying.gr/

Η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε) ιδρύθηκε το 1991 στο πλαίσιο της προσπάθειας για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα. Είναι μη κυβερνητική οργάνωση, με τη νομική μορφή του επιστημονικού μη κερδοσκοπικού Σωματείου. Επιστημονικός υπεύθυνος της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. είναι ο κ. Ι. Τσιάντης, αναπληρωτής καθηγητής Παιδοψυχιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα μέλη της περιλαμβάνονται έγκριτοι επιστήμονες με πολύχρονη και διακεκριμένη θητεία στο τομέα της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, με μεγάλη κλινική εμπειρία και σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο. Η Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. αναπτύσσει δραστηριότητες στους τομείς της λειτουργίας υπηρεσιών ψυχικής υγείας για παιδιά και εφήβους (Κέντρο Ημέρας, Ξενώνες, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, Τηλεφωνική Γραμμή Βοήθειας κ.ά.), υλοποιεί προγράμματα και παρεμβάσεις προαγωγής της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, διενεργεί σχετικές έρευνες και ανάλογα εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδίδει βιβλία και παράγει εκπαιδευτικές ταινίες. Επίσης, διοργανώνει επιστημονικές ημερίδες, συμπόσια και συνέδρια.

Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς

http://www.neagenia.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=1

Διεθνής Αμνηστία – Ελληνικό Τμήμα

http://www.amnesty.org.gr/

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

http://www.hlhr.gr/

Συμβουλευτικό Κέντρο Φοιτητών

http://www.mpes.uoa.gr/faq/40

Συνήγορος του Πολίτη

http://www.synigoros.gr/?i=stp.el

«Η πρωτοφανής οικονομική κρίση έχει δραματικές συνέπειες στη ζωή των πολιτών και τη λειτουργία του κράτους και των υπηρεσιών του. Το έντονο συναίσθημα ανασφάλειας που συνταράσσει την ελληνική κοινωνία και η δυσκολία του κράτους να ανταποκριθεί σε υποχρεώσεις του συνθέτουν ένα εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό πλαίσιο. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο ο Συνήγορος του Πολίτη καλείται να εντείνει την εξωστρέφειά του, να βρεθεί κοντά στους πολίτες, και να εκφράσει με θεσμικό τρόπο τα προβλήματα και τη δυσαρέσκεια που αναδεικνύουν. Καλείται ιδίως να αναζητήσει θεσμικές λύσεις και ρεαλιστικές εναλλακτικές προτάσεις», Καλλιόπη Σπανού, Συνήγορος του Πολίτη.

Εργαστήριο Σπουδών Φύλου Παντείου Πανεπιστημίου

http://www.genderstudies-panteion.gr/

Το Εργαστήριο Σπουδών Φύλου αποτελεί ερευνητικό εργαστήριο του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου, που ιδρύθηκε με το ΦΕΚ 926/17.7.2006 για να εξυπηρετήσει διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες στα γνωστικά αντικείμενα του φύλου στην κοινωνική πολιτική και της ανάλυσης των πολιτικών για την ισότητα των φύλων σε διεθνές, ευρωπαϊκό, εθνικό και τοπικό επίπεδο. Αποτελεί μετεξέλιξη του εργαστηρίου που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του διατμηματικού προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ «Σπουδές Φύλου και Ισότητας στις Πολιτικές και Κοινωνικές Επιστήμες» και λειτούργησε κατά το διάστημα 2003-2008.

 

Ομάδα Φύλου του Ομίλου Μελέτης της Ιστορίας και της Κοινωνίας

http://omadafylou.wordpress.com/ 

 

Ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια ΦυλοΠαιδείαhttp://www.thefylis.uoa.gr/fylopedia/index.php/%CE%A4%CE%B9_%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9_%CF%84%CE%BF_%CE%A6%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1

Η ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια ΦυλοΠαιδεία δημιουργήθηκε με κύριο μέλημα την εξυπηρέτηση της πανεπιστημιακής κοινότητας στην Ελλάδα και ειδικά του φοιτητικού κοινού και, ως ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια, διαθέτει μια σειρά από πλεονεκτήματα για να προωθήσει αυτόν τον στόχο: προσφέρει εύκολη πρόσβαση και δυνατότητα για ερευνητική δραστηριότητα τόσο στον ειδικό όσο και στον μη ειδικό αναγνώστη· τη δυνατότητα στον ερευνητή να ανακαλύψει, να συνδυάσει και να χρησιμοποιήσει το διαθέσιμο υλικό με τον δικό του, προσωπικό και δημιουργικό τρόπο· να συγκρίνει κείμενα που προέρχονται από διαφορετικές επιστήμες. Ως ηλεκτρονικό εργαλείο είναι σε θέση να επικαιροποιεί και να αναβαθμίζει συνεχώς το υλικό του. Οι αναγνώστες μας μπορούν να έρθουν σε επαφή μαζί μας μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και να μας εκφράσουν τις απόψεις, την κριτική και τις προτάσεις τους, που θα μας είναι πολύ χρήσιμες, δεδομένης της δέσμευσής μας να ανανεωνόμαστε συνεχώς.

Πηγή: Περιοδικό Χρόνος 12/7/2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Call Now Button